Home.De Laatste Eer - Bakkeveen.De Laatste Eer - Siegerswoude-Frieschepalen.Eert De Doden - Wijnjewoude.
Eert de Doden

Verslag lichtjesavond 31 oktober 2015

Schitterende lichtjesavond op begraafplaats

Indrukwekkend en ontroerend beleefden de ongeveer tweehonderd bezoekers het zaterdagavond op de begraafplaats van Duurswoude. Langs weerszijden van de paden stonden de verzamelde lichtjespotjes te stralen. Ze weerkaatsen in glanzende grafstenen. Hier en daar op het gras tussen de graven een grote fakkel en in het centrum van het kerkhof een prachtig verlicht, groot wit hart met rode rozen. Rustig liep jong en oud met een brandende rode grafkaars richting het graf van hun dierbaren om daar, op deze prachtige avond, in liefde en respect hun licht achter te laten.

Voorafgaand had men bij de ingang van het kerkhof, tussen kaarsen en vuurkorven, mogen genieten van de prachtige zangstem van Henriette Droogh, begeleid door Leny Visser aan de piano. Daarna vertelde Baukje Koolhaas een ontroerend verhaal over een oude man en zijn bijzondere ontmoeting bij het graf van zijn vrouw. Henriette besloot de korte ceremonie met een troostrijk lied.

De organiserende Uitvaartvereniging Eert De Doden is bijzonder verheugd dat deze eerste lichtjesavond zo'n groot succes is gebleken. Zij wil hierbij haar grote dank uitspreken aan al die dorpsgenoten die voor deze bijzondere gelegenheid de potjes hebben ingebracht en

verzameld en aan allen die zaterdag hebben geholpen bij de voorbereiding op de begraafplaats. En vooral

ook aan onze dorpsgenoten Henriette Droogh, Leny Visser en Baukje Koolhaas die geheel belangeloos

hun grote talent hebben ingezet. Tevens gaat onze dank uit naar De Twa Bûken, Hytex en garage van

der Wal voor het sponsoren van de koffie en cake, de EHBO’ers en aan de mensen van het

dorpssteunpunt en de hervormde gemeente voor hun luisterend oor na afloop in de kerk.

Bij de organisatie van deze eerste lichtjesavond waren ook de stichting begraafplaatsen, plaatselijk

belang en de hervormde gemeente betrokken. Tevens mochten we een subsidie ontvangen van Monuta.

Volgend jaar hopen we de lichtjesavond te houden op de begraafplaats bij de kerk van Weinterp.